Pesäpallotermistön ABC
Oletko suuntaamassa ensimmäistä kertaa pesäpallokatsomoon? Ovatko pesäpallon termistöt sinulle tuntemattomia? Ei hätää! Näillä pesäpallotermeillä pääset hyvin vauhtiin!
Kuva: Janne Kuronen.
Juoksu
= Kun etenijä kiertää kaikki pesät ja ehtii kotipesään ennen palloa, saavuttaa sisäpelijoukkue juoksun.
Kunnari / kunniajuoksu
= Kun lyöjä ehtii kiertämään kenttää omasta lyönnistään aina kolmospesälle saakka, syntyy kunnari. Kunnarista sisäpeli joukkue saa yhden juoksun.
Tuplajuoksu
= Kunnarin lyönyt pelaaja jää kolmospesälle ja hänen on mahdollisuus tuoda joukkueelleen myös toinen juoksu, jota kutsutaan tuplajuoksuksi.
Palo
= Kun pallo ehtii pesälle ennen etenijää, etenijästä syntyy palo.
Kärkipalo
= Kun pallo ehtii pesälle ennen etenijää, joka on etenemässä sisäpelaajista pisimmällä, puhutaan kärkipalosta.
Takapalo
= Kun pallo ehtii pesälle ennen etenijää, joka etenee kärkietenijän takana, puhutaan takapalosta.
Koppi
= Lyönti, joka otetaan ulkopelaajan toimesta kiinni suoraan ilmasta.
Haava
= Etenijä haavoittuu, mikäli hän on irti pesästä sillä hetkellä, kun pallo kiinniotetaan koppina. Haavan lisäksi etenijän voi myös yrittää polttaa pesälle, johon hän on etenemässä.
Laiton
= Lyönti on laiton, kun se osuu ensimmäisen kerran maahan kentän rajojen ulkopuolella.
Etulaiton
= Lyönti on etulaiton, kun se osuu ensimmäisen kerran maahan kotipesässä tai kotipesän edessä olevan kaaren etupuolella, eli kentän rajojen ulkopuolella.
Takalaiton
= Lyönti on takalaiton, kun se osuu ensimmäisen kerran maahan takarajan takana kentän rajojen ulkopuolella.
Kärpänen
= Kärpänen syntyy, kun etenijä on irti pesästä ja hän ei ehdi takaisin pesään ennen palloa. Kärpäsen syntyessä etenijä palaa. Kärpäsestä puhutaan myös tilanteessa, jossa lukkari onnistuu irroittamaan etenijän kolmospesältä taktisella väärällä syötöllä.
Kärkietenijä
= Kärkietenijä on pesäväleillä pisimmällä etenevä pelaaja.
Takaetenijä
= Kärkietenijän takana pesäväleillä etenevät pelaajat ovat takaetenijöitä.
Kärkilyönti
= Kärkilyönti tilastoidaan lyöjälle, kun lyöjä onnistuu viemään kärkietenijää pesävälin verran eteenpäin.
Ottelun rakenne
Jakso
= Pesäpallo-ottelussa pelataan kaksi jaksoa ja ottelun voittaja ratkaistaan jaksovoittojen perusteella. Yksi jakso sisältää neljä vuoroparia.
Vuoropari
= Vuoroparissa molemmat joukkueista käyvät yhden kerran sekä sisä- että ulkokentällä.
Sisävuoro
= Sisävuoron aikana sisäpelijoukkueen tarkoituksena on lyödä mahdollisimman monta juoksua.
Ulkovuoro
= Ulkovuoron aikana ulkopelijoukkueen tarkoituksena on estää juoksujen synty.
Supervuoropari
= Mikäli jaksovoitot ovat tasan kahden pelatun jakson jälkeen, ottelun ratkaisua haetaan supervuoroparista. Supervuoroparissa molemmat joukkueet käyvät kerran sekä sisä- että ulkokentällä. Supervuoroparissa enemmän juoksuja tehnyt joukkue voittaa ottelun.
Kotiutuslyöntikilpailu
= Mikäli myös supervuoropari päättyy tasatulokseen, edessä on kotiutuslyöntikilpailu. Kotiutuslyöntikilpailussa molemmat joukkueet asettavat viisi lyöntiparia, joissa jokaisessa parissa lyöjä pyrkii kotiuttamaan etenijän kotipesään yhden lyöntivuoron aikana. Kotiutuslyöntikilpailussa enemmän juoksuja tehnyt joukkue voittaa ottelun. Mikäli tilanne on tasan viiden lyöntiparin jälkeen, jatketaan kotiutuslyöntikilpailua kolmen lyöntiparin seteissä niin pitkään kunnes ratkaisu saadaan.
Pelaajien roolit
Etenijä
= Pelaaja, jonka pääroolina sisäpelissä on edetä kentälle ja tuoda joukkuelleen mahdollisimman paljon juoksuja omalla nopeudellaan.
Vaihtaja
= Pelaaja, jonka pääroolina sisäpelissä on lyödä etenijöitä pesältä seuraavalle.
Kotiuttaja
= Pelaaja, jonka pääroolina sisäpelissä on kotiuttaa etenijöitä kolmospesältä kotipesään.
Jokeri
= Jokerit ovat pelaajia, jotka eivät pelaa ulkopelissä. Sisäpelissä jokeripelaajan saa asettaa lyöntivuoroon missä vaiheessa lyöntijärjestystä tahansa. Jokaisella joukkueella on käytössään kolme jokeria jokaisessa sisävuorossa.
Etukenttäpelaaja
= Etukenttäpelaajia ovat sieppari ja ykkösvahti.
Pesävahti
= Pesävahteja ovat nimensä mukaisesti pesiä vahtivat kakkos- ja kolmosvahti.
Polttaja
= Polttajia ovat polttolinjassa pelaavat kakkos- ja kolmospolttaja.
Koppari
= Koppareita ovat takakentällä pelaavat kakkos- ja kolmoskoppari.
Katso ulkopelipaikoista kuvat artikkelin alta!
Sisäpelitilanteet
0-tilanne
= Nollatilanteesta puhuttaessa kentällä ei ole etenemässä sisäpelijoukkueen etenijöitä.
1-tilanne
= Ykköstilanteesta puhuttaessa, ainostaan ykköspesällä on etenijä.
2-tilanne
= Kakkostilanteesta puhuttaessa sisäpelijoukkueen kärkietenijä on kakkospesällä.
3-tilanne
= Kolmostilanteesta puhuttaessa sisäpelijoukkueen kärkietenijä on kolmospesällä.
Ajolähtö
= Ajolähdössä kaikki pesät ovat täynnä etenijöistä. Viimeisellä lyönnillä kaikkien etenijöiden on pakko liikkua.
Etupesät
= Etupesiä pesäpallokatsojien sekä kuuluttajan puheissa ovat ykkös- ja kakkospesä.
Takapesät
= Takapesiä pesäpallokatsojien sekä kuuluttajan puheissa ovat kakkos- ja kolmospesä.
Lyöntiratkaisuita
Näpy / näppi
= Näpy tai näppi on etukentälle kotipesän edustalle putoava lyhyt lyönti.
Pystymailalyönti
= Lyönti, joka lyödään nimensä mukaisesti niin, että osumahetkellä maila on miltei pystyasennossa.
Pomppu
= Lyönti, jossa pallo lyödään suoraan kenttää kohti niin, että kentästä kimmotessaan se kohoaa mahdollisimman korkealle ulkopelaajien ulottumattomiin.
Rajaleikkuri
= Kakkos- tai kolmosrajan suuntaisesti lyöty lyönti.
Kumura / Kupperi
= Yläkierteinen lyönti, jonka tarkoituksena on kantaa polttolinjassa pelaavien linjapelaajien sekä takakentällä pelaavien koppareiden väliin ja pompata maahan osuessaan mahdollisimman korkealle.
Lyönninsuunnat
Ykkösraja / Kolmosraja = Kotipesästä kolmospesää kohti lähtevä raja. (Kuva: nro. 1)
Kakkosraja = Kotipesästä kakkospesää kohti lähtevä raja. (Kuva: nro. 2)
Kolmosluukku = Kolmosvahdin ja kolmospolttajan väliin jäävä aukko. (Kuva: nro. 3)
Kolmossauma = Tappipelaajan ja kolmospolttajan väliin jäävä aukko. (Kuva: nro. 4)
Kakkossauma = Kakkospolttajan ja kakkosvahdin väliin jäävä aukko. (Kuva: nro. 5)
Kakkosluukku = Kakkospolttajan ja siepparin väliin jäävä aukko. (Kuva: nro. 6)
Ulkopelipaikat
Lukkari = L
Sieppari = S
Ykkösvahti = 1V
Kakkosvahti = 2V
Kolmosvahti = 3V
Kakkospolttaja = 2P
Kolmospolttaja = 3P
Kakkoskoppari = 2K
Kolmoskoppari = 3K